Polub nas w mediach społecznościowych aby nie przegapić informacji o promocjach i nowościach

Śledź WodaModa.pl - najlepsze wody świata na Facebooku Śledź WodaModa.pl - najlepsze wody świata na Instagramie Śledź WodaModa.pl - najlepsze wody świata na YouTube Śledź WodaModa.pl - najlepsze wody świata w Google

Czy należy pić wodę podczas treningu?

0
Czy należy pić wodę podczas treningu?

Każdy, kto uprawia sport – wyczynowo czy okazjonalnie – miał okazję zauważyć, że podczas wzmożonego wysiłku pragnienie odczuwa się silniej niż zazwyczaj. To oczywiście konsekwencja intensywnej utraty wody. Ten podstawowy składnik ciała nieustannie wydalany jest z oddechem, potem czy moczem. Organizm pozyskuje wodę w procesach metabolicznych tylko w nieznacznych ilościach, dlatego musimy pić, by uzupełniać niedobory płynów.

 

Podczas treningu oddychamy intensywniej i silniej się pocimy. Znaczna utrata wody szybko sprawia, że czujemy osłabienie i przemożną potrzebę napicia się. Jednocześnie sięgając po napoje w czasie fizycznego wysiłku, często czujemy się niekomfortowo. Stajemy się ociężali, „bulgocze” nam w brzuchu. Wypicie większej ilości płynów może nawet stać się przyczyną bolesnej kolki. A zatem – pić czy nie pić podczas treningu?

 



Dlaczego organizm potrzebuje wody podczas wysiłku?

Wszyscy wiemy, że musimy regularnie pić wodę, by uzupełniać jej zasoby w organizmie. Woda stanowi około 60-70% ludzkiego ciała i uczestniczy we wszystkich procesach fizjologicznych. Nawet niewielkie jej niedobory mogą zakłócać pracę serca czy mózgu i znacząco obniżać nasze samopoczucie. Fakt ten nabiera szczególnego znaczenia właśnie podczas intensywnego wysiłku. Nie tylko bowiem tracimy wówczas więcej płynów, ale i znacznie bardziej ich potrzebujemy.

 

Woda umożliwia sprawny transport tlenu, składników odżywczych i hormonów do wszystkich komórek ciała. Bez tych substancji organizm nie jest zdolny do wysiłku. Woda służy też utrzymaniu prawidłowej termoregulacji. W czasie treningu pocenie się pozwala na schłodzenie tkanek rozgrzanych pracą mięśni. I choćby tylko z tych powodów aktywność fizyczna bez odpowiedniego nawodnienia jest nie tylko ryzykowna dla zdrowia, ale wręcz – na dłuższą metę – niemożliwa.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

5 SPOSOBÓW, ABY ZACHĘCIĆ DZIECI DO PICIA WODY

Woda jest niezbędna do życia każdemu człowiekowi. Nie muszą pić jej jedynie niemowlęta karmione mlekiem matki, które w pełni zaspokaja ich zapotrzebowanie na płyny. Wraz z rozszerzeniem diety trzeba zacząć podawać dzieciom inne napoje. Spośród wszystkich zdecydowanie najzdrowszym jest dla nich niskozmineralizowana, niegazowana woda. Czytaj więcej >

 

  Jaką wodę pić podczas treningu i tuż po nim?

 


Jak bezpiecznie pić wodę w czasie treningu?

Wypijanie dużej ilości płynów na raz nie jest zdrowe, zwłaszcza podczas intensywnego wysiłku. Woda nie wchłania się natychmiast. Jej nadmiar w przewodzie pokarmowym wywołuje uczucie ciężkości. Częściej musimy korzystać z toalety, co nie tylko jest sporą niewygodą w czasie fizycznej aktywności, ale też wiąże się z szybką utratą elektrolitów. Tymczasem ich prawidłowe stężenie w organizmie ma niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie i wydolność fizyczną.

 

W związku z powyższym kluczowe jest odpowiednie nawodnienie organizmu przed treningiem. Rekomendowana dawka płynów zależy od wielu czynników – masy ciała, płci, tempa metabolizmu, intensywności planowanego treningu, a nawet temperatury otoczenia. Przyjmuje się jednak, że powinniśmy wypić około pół litra wody na 2 godziny przed wysiłkiem. W trakcie aktywności zaś pijmy regularnie (co 15-20 minut), ale bardzo niewielkimi porcjami (100-150 ml).

 

Niezwykle istotną kwestią jest także uzupełnienie niedoborów wody po treningu. Musimy dostarczyć jej organizmowi co najmniej tyle, ile jej utracił. W jaki sposób sprawdzić, ile potrzebujemy wypić? Najprościej wejść na wagę przed podjęciem aktywności i tuż po jej zakończeniu. Różnica pomiędzy masą ciała przy pierwszym i drugim pomiarze to właśnie ilość utraconej wody.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jakie są zasady tworzenia diety wodnej?

Woda najskuteczniej zaspokaja pragnienie, które odczuwamy znacznie częściej niż głód, dlatego wszyscy pijemy ją każdego dnia. Często jednak nie zastanawiamy się przy tym, w jaki sposób oddziałuje ona na nasze organizmy, nawet jeśli mamy świadomość, że odpowiednie nawodnienie niezbędne jest do utrzymania większości procesów życiowych. Czytaj więcej >

 

Czy należy pić wodę podczas treningu?

 


Jaką wodę pić podczas treningu i tuż po nim?

Nie bez znaczenia jest rodzaj płynów, po jakie sięgamy przed, w trakcie i podczas fizycznego wysiłku. Ranking najlepszych wód mineralnych na trening przedstawiliśmy w osobnym artykule. W tym miejscu jednak warto przypomnieć, że nic nie nawadnia organizmu skuteczniej niż woda mineralna, a podczas treningu najlepiej sięgać po niegazowaną wodę o średnim stopniu mineralizacji, np. OxySport, Sport Sense.

 

Po wzmożonym wysiłku musimy uzupełnić utracone elektrolity, czemu świetnie służy woda wysokozmineralizowana, np. Borjomi albo Vytautas. Są to wody gazowane, więc lepiej nie sięgać po nie w czasie fizycznej aktywności – „bąbelki” także mogą stać się przyczyną dyskomfortu. Dwutlenek węgla wspomaga jednak metabolizm – picie wód z jego zawartością po zakończonym treningu jest jak najbardziej wskazane.

 

Intensywny wysiłek wiąże się nie tylko z odwodnieniem, ale też ze znaczną utratą zapasów glikogenu, czyli wielocukru będącego dla organizmu (w tym – mięśni) głównym źródłem energii. Dlatego osoby uprawiające sport wyczynowo podczas treningu powinny sięgać po izotoniki, które dostarczają nie tylko soli mineralnych, ale i cukru. Naturalnym, zdrowym napojem tego rodzaju (w odróżnieniu od sztucznie dosładzanych) jest woda kokosowa, np. Coconaut albo Dr Coco.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jaką wodę mineralną piją gwiazdy?

Sławni aktorzy czy wybitni sportowcy często pojawiają się publicznie z butelką wody mineralnej w dłoni. Niektórzy z ulubionym napojem pozują do zdjęć, które później chętnie zamieszczają na swoich profilach w serwisach społecznościowych. Innych na piciu markowej wody „przyłapują” paparazzi, a zrobione z ukrycia fotografie błyskawicznie obiegają internet. Czytaj więcej >

 

 

 

Dlaczego organizm potrzebuje wody podczas wysiłku?

 


Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium