Menu kurtynowe

Woda bogata w siarczany

0
Woda bogata w siarczany

Picie wody zawierającej siarczany zazwyczaj kojarzy się z wyjazdem do uzdrowiska. To tam zachęca się do jej spróbowania i zachwala korzystny wpływ, jaki wywiera na nasze zdrowie. Nie trzeba jednak jechać do sanatorium, aby napić się takiej wody - obecnie jest ona dostępna w butelkach. Jakie są prozdrowotne korzyści wody bogatej w siarczany? Jak dużo można jej pić, aby sobie nie zaszkodzić?

 


 

Czym są siarczany?

Wielu pamięta je jeszcze z lekcji chemii i zajęć o ekologii. Zazwyczaj mogą kojarzyć się pejoratywnie, w końcu zbyt duża zawartość siarczanów w wodzie wodociągowej ma negatywny wpływ na jej smak i walory zdrowotne. Jednak w kontekście wody mineralnej siarczany występują naturalnie w niektórych źródłach wodnych. Są odmienne od siarki elementarnej i innych związków siarki, takich jak siarkowodór. W wodzie mineralnej można je znaleźć pod postaciami siarczanów magnezu, wapnia czy sodu.

 

Dlaczego warto pić wodę bogatą w siarczany?

Siarczany są metabolizowane w organizmie i biorą udział w różnych procesach biochemicznych. Są niezbędne do syntezy niektórych aminokwasów i białek. Działają także jako katalizatory w reakcjach enzymatycznych i są ważnym elementem w produkcji niektórych hormonów i witamin.

Ale to nie wszystko! Siarczany zawarte w wodzie mineralnej mają także pozytywny wpływ na układ pokarmowy, nerwowy oraz na łagodzenie objawów reumatycznych czy problemów skórnych.

 

Woda bogata w siarczany:

  • Poprawia trawienie i stymuluje perystaltykę jelit – przy skłonnościach do zaparć i niestrawności zaleca się picie wody o dużej zawartości siarczanów (250-650 mg/l), najlepiej systematycznie przed posiłkami. W dużych dawkach taka woda może jednak działać przeczyszczająco.
  • Pozytywnie oddziałuje na pracę wątroby i trzustki - aby było to jednak zauważalne, trzeba wypijać wodę mineralną z siarczanami w ilości około 250 mg/litr.
  • Działa detoksykująco – ma to znaczenie w leczeniu różnych problemów dermatologicznych, takich jak egzema czy łuszczyca.
  • Wspomaga układ krążenia.
  • Łagodzi objawy reumatyczne.
  • Wpływa korzystnie na system nerwowy.
  • Pomaga przy początkowych stanach cukrzycowych.
  • Czasami rekomendowana jest także jako element diety wspomagającej leczenie chorób układu oddechowego.

 Wapń w wodzie

 


 

Rekomendowana ilość siarczanów w diecie

Odpowiednia ilość siarczanów w diecie jest zmienna i zależna od wielu czynników, takich jak:

  • wiek,
  • stan zdrowia,
  • styl życia,
  • potrzeby indywidualne.

Zazwyczaj dla dorosłego człowieka zaleca się spożycie wody zawierającej od 200-250 do 500-600 mg siarczanów na litr, ale te wartości mogą się różnić w zależności od indywidualnych potrzeb i zaleceń lekarskich.

Woda uznawana za bogatą w siarczany zwykle zawiera co najmniej 200 mg siarczanów na litr. Wody te mogą być dodatkowo wzbogacone w inne minerały, ale ich główną cechą jest wysoka zawartość siarczanów. Jak zauważyliśmy, w znacznej ilości sprzedawanych wód mineralnych ten składnik występuje jednak w bardzo małych ilościach.

 Woda bogata w siarczany

 


 

Czy można przedawkować siarczany?

Mimo licznych korzyści, spożywanie wody bogatej w siarczany nie wszystkim jest zalecane. Osoby z chorobami nerek i ciężkimi chorobami metabolicznymi powinny unikać wód bogatych w siarczany lub konsultować ich spożycie z lekarzem. Zbyt duża ilość siarczanów może też prowadzić do zaburzeń żołądkowo-jelitowych.

Dlatego ważne jest, aby przestrzegać zaleceń odnośnie maksymalnego dziennego spożycia siarczanów, które zwykle wynosi około 1000 mg dla dorosłego człowieka. Natomiast w przypadku niemowląt i dzieci do lat 3. woda mineralna powinna zawierać nie więcej niż 20 mg/l siarczanów.

 

Nasze rekomendacje

Wody z wysoką zawartością siarczanów Wody z niską zawartością siarczanów
 Zajecicka Horka - 24500 mg/l Iceberg Water - 0 mg/l
Donat Mg - 2200 mg/l Acqua Maxim's Fashion - <0,2 mg/l
 ROI - 2100 mg/l Acqua Humana Amorosa - 0,9 mg/l
Velleminfroy - 1400 mg/l Szczawa II - 1 mg/
Vytautas - 990 mg/l Fiji - 1,7 mg/

 

Wody bogate w siarczany stanowią ciekawą opcję dla osób zainteresowanych wspomaganiem swojego organizmu na różnych płaszczyznach — od układu pokarmowego, przez skórę, aż po układ krążenia. Kluczową kwestią jest jednak świadome i umiarkowane spożycie wód bogatych w siarczany, najlepiej po konsultacji z lekarzem. Każdy organizm jest inny, a co dobre dla jednej osoby, może nie być tak korzystne dla innej. Dlatego zawsze warto znać swoje indywidualne potrzeby i dostosowywać dietę w odpowiedni sposób.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Wody wg alfabetu
Nowości
Promocje
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium