Odbierz 5% rabatu na zakupy!
Podaj adres e-mail aby otrzymać wiadomość z kodem rabatowym.
Podając email wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych dla celów marketingowych i zgadzasz się na kontakt za pośrednictwem email lub/i telefoniczny. Administratorem Twoich danych osobowych jest PROFIPRO - Paweł Kamiński.

Polub nas w mediach społecznościowych aby nie przegapić informacji o promocjach i nowościach

Śledź WodaModa.pl - najlepsze wody świata na Facebooku Śledź WodaModa.pl - najlepsze wody świata na Instagramie Śledź WodaModa.pl - najlepsze wody świata na YouTube Śledź WodaModa.pl - najlepsze wody świata w Google

Ile pić w ciągu dnia? Jakie płyny zapewniają właściwe nawodnienie?
Ile pić w ciągu dnia? Jakie płyny zapewniają właściwe nawodnienie?

Czy wiecie, że ludzki organizm aż w 60% składa się z wody? Znajduje się ona w każdej z naszych tkanek, a wręcz w każdej komórce! Bez niej nie mógłby zajść żaden z życiowych procesów – od transportu tlenu i substancji odżywczych, przez utrzymanie stałej temperatury ciała, po usuwanie z organizmu szkodliwych substancji. Właśnie dlatego człowiek może przeżyć bez wody zaledwie parę dni. A ponieważ jej zasoby nieustannie wydalane są z potem, moczem czy wydychanym powietrzem, musimy je na bieżąco uzupełniać!

 


 

Jakie są skutki braku właściwego nawodnienia?

Nasze organizmy odczuwają niedostatek wody wówczas, gdy wydalamy płyny intensywniej niż zwykle (np. podczas treningu) albo wtedy, gdy za mało pijemy.

Na pewno nie raz zdarzyło wam się zaaferować codziennymi sprawami tak mocno, że zapomnieliście o tak przyziemnych sprawach, jak szklanka wody. Po pewnym czasie poczuliście, że brak wam sił, czujecie się wyczerpani, senni? Może nawet rozbolała was głowa. To niekoniecznie symptomy zmęczenia pracą – po prostu znak, że przeoczyliście już trzy szklanki wody.

Postępujące odwodnienie ma szereg nieprzyjemnych i niebezpiecznych konsekwencji, do których należą: zaparcia, suchość skóry, gorączka, duszność, zawroty głowy, przyspieszona akcja serca. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zaburzeń świadomości, udaru cieplnego i zapaści krążeniowej. Dlatego nigdy nie lekceważmy ryzyka związanego z brakiem właściwego nawodnienia. Gdy tylko poczujemy pragnienie, musimy od razu napić się wody!



Nawodnienie organizmu

 


 

Jak właściwie nawodnić organizm?

Ilość płynów, która pozwala właściwie nawodnić organizm, uzależniona jest od wielu czynników – płci, masy ciała, wieku, poziomu aktywności fizycznej, stanu zdrowia, temperatury otoczenia. Dlatego zapotrzebowanie na wodę należy rozpatrywać indywidualnie.

Powstało wiele algorytmów, z pomocą których możemy sprawdzić, jak się nawadniać. Przyjmuje się na przykład, że:
  • codziennie należy wypijać ilość wody równą 30 ml, pomnożonym przez masę ciała (np. 30 ml x 60 kg = 1800 ml wody),
  • w dziennym bilansie na pierwszych 20 kg masy ciała powinno przypadać 1500 ml wody, a na każdych następnych 10 kg – po 20 ml (np. przy masie 70 kg – 1500 ml + 50 x 20 ml = 2500 ml wody),
  • ilość wypijanej wody powinna być równa liczbie spożytych w ciągu dnia kalorii (przy dziennym bilansie 2300 kcal należy wypić 2300 ml wody).
Skomplikowane? Spróbujmy to uprościć. Zgodnie z pierwszym wzorów, na każdych 17 kg masy ciała dziennie powinniśmy wypijać około pół litra wody. Podzielmy więc naszą wagę przez 17. Osoba ważąca 65 kg uzyska wynik około 3,82 i dokładnie tyle półlitrowych butelek wody powinna w ciągu dnia wypić. Nie bądźmy jednak drobiazgowi – 4 butelki nie zaszkodzą!

Nasze dzienne zapotrzebowanie na wodę możemy też z łatwością obliczyć z pomocą jednego z licznych kalkulatorów dostępnych w sieci. Są one nawet bardziej precyzyjne niż powyższej przedstawione wzory, bo uwzględniają więcej parametrów, np. fakt, że kobieta potrzebuje mniej wody niż mężczyzna o tej samej masie ciała.

Zapotrzebowanie na wodę

 


 

Kto ma nieprzeciętne zapotrzebowanie na wodę?

Chcąc dowiedzieć się więcej o tym, jak właściwie nawodnić organizm, możemy skorzystać z wytycznych Instytutu Żywności i Żywienia. W Polce to najbardziej rzetelne i dokładne źródło informacji na temat zasad zdrowej diety (a w tym – nawodnienia). Ujęto w nim także wskazówki dla osób, które – z różnych względów – mają nietypowe zapotrzebowanie na wodę. Uwaga! Jeśli dotyczą nas takie zmienne, jak:
  • wysoka aktywność fizyczna (w czasie pracy zawodowej lub w związku z regularnym uprawianiem sportu),
  • dieta wysokobiałkowa,
  • duże ilości błonnika w diecie,
  • przebywanie w gorącym klimacie,
  • ciąża lub laktacja,
  • cukrzyca,
  • schorzenia nerek,
  • gorączka,
  • biegunka, wymioty,
  • rekonwalescencja po chorobie,
  • nadużywanie alkoholu,

o nasze zapotrzebowanie na wodę musimy zapytać lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub specjalisty, pod opieką którego się znajdujemy!

Nawodnienie organizmu wodą Borjomi

 


 

Co nawadnia najlepiej, a jakich napojów unikać?

Najskuteczniejszym sposobem na nawodnienie organizmu jest picie wody, która dzięki swojej mineralizacji dodatkowo wzbogaca dietę o cenne pierwiastki. Do najlepszych na świecie zaliczana są np. woda Borjomi pochodząca z dziewiczych szczytów Małego Kaukazu czy pochodząca z Półwyspu Iberyjskiego woda VCH Barcelona. Cechują się nie tylko wspaniałym smakiem, ale też wysoką czystością mikrobiologiczną i unikalnym zestawieniem składników mineralnych, które mają dobroczynny wpływ na nasz organizm. Osoby zmuszone – ze względów zdrowotnych – kontrolować poziom dostarczanych w diecie pierwiastków, mogą śmiało sięgnąć np. po niskozmineralizowane: islandzką Icelandic i portugalską Healsi.


Wody dostarczają nam także naturalne soki owocowe i warzywne. Sięgamy po nie chętnie, jeśli chcemy nie tylko zaspokoić pragnienie, ale też delektować się wyrazistym smakiem napoju. Powinniśmy jednak ograniczać picie soków, bo nawet te niedosładzane zawierają sporo cukru i – choć nie wydaje się to oczywiste – spożywane w ilości, jaka pozwala na dobre nawodnienie, mogą przyprawić nas o zbędną fałdkę tłuszczu. A gdyby tak napój miał smak… kokosowy? Dla osób, które chcą delektować się piciem napojów smakowych, lecz tych mniej kalorycznych niż słodzone soki, idealnym wyborem jest woda kokosowa, np. Coconaut. Ten smakowity napój jest nie tylko źródłem elektrolitów wspomagających nawadnianie organizmu, ale też przyspiesza metabolizm i wspomaga odchudzanie!

Nawodnienie organizmu wodą Healsi

 

Pamiętaj!
W trosce o zdrowie i sylwetkę unikajmy napojów sztucznie dosładzanych (wysokoprzetworzonych soków, napojów gazowanych, energetyków, wód smakowych) oraz alkoholu. Nie powinniśmy też nadużywać kawy i herbaty. Większość z nas nie wyobraża sobie bez nich życia (bo jak zacząć dzień bez filiżanki espresso?!) i na szczęście nie musimy z nich całkowicie rezygnować, zwłaszcza, że dostarczają cennych dla zdrowia substancji (np. antyoksydantów). Pamiętajmy jednak, że zawarta w kawie i herbacie kofeina ma właściwości moczopędne – picie tych napojów, paradoksalnie, prowadzi do odwodnienia! Popijajmy je więc szklanką wody.

 


 

W jaki sposób się nawadniać?

Chcąc docenić zalety właściwego nawodnienia, powinniśmy pić często, regularnie, niewielkimi porcjami. Podobnie jak nie można się na zapas wyspać, nie jesteśmy w stanie raz a dobrze się napić, bo nasze organizmy nie magazynują wody!

Jak właściwie nawodnić organizm, skoro w ferworze codziennych zajęć przypominamy sobie o potrzebie picia o trzy szklanki za późno? To proste – musimy zawsze mieć butelkę wody pod ręką. Taki nawyk możemy wyrobić sobie z łatwością, jeśli powiążemy go z innym, który już działa niezawodnie. Na przykład, większość z nas co najmniej kilkanaście razy dziennie spogląda na ekran swojego smartfona. A gdyby tak na pulpicie, zamiast wizerunku swojego zwierzaka, umieścić zdjęcie przepięknej butelki Healsi? A choćby i w dłoni ulubionego aktora. Spoglądając na to zdjęcie w chwili nastawiania budzika, nie zapomnijmy spakować butelki wody do torebki!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium